امروز نحوه کار کردن موتور های جستجو را ارائه می دهم. در ابتدا بهتر است عبارت سئو را تعریف کنم تا کاربران مبتدی هم بتوانند از این آموزش بهره ببرند. سئو مخفف عبارت Search Engine Optimization (یهینه سازی موتور های جستجو) است که میتوانید محتوای سایتتان را بهینه سازی کنید که در ردیف های اولیهی موتورهای جستجوی گوگل نمایش داده شوند.
سئو دارای دو توابع اصلی به نام های crawling ،indexing و ارائه نتایج به کاربران بر اساس لیستی از نتایج رتبه بندی شده، است. crawling یا خزنده رباتی است که به بررسی محتوای سایت می پردازد و indexing یا شاخص، تمام اطلاعات جمع آوری شده توسط خزنده در اختیار شاخص گوگل قرار می گیرد.
۱٫ crawling و indexing
جهان وب را به عنوان یک شبکه متوقف شده در یک سیستم مترو بزرگ شهری تصور کنید
هر ایستگاه یک سند منحصر به فرد (معمولا یک صفحه وب است، اما گاهی اوقات یک PDF، JPG یا فایل های دیگر است)، موتورهای جستجو نیاز به روشی برای خزش در کل شهر دارند، و تمام ایستگاه ها را در طول مسیر پیدا کنند. بنابراین آنها از بهترین مسیر موجود، لینک ها استفاده می کنند.
ساختار لینک وب تمام صفحات به هم مرتبط می کند
از طریق لینکها، رباتهای خودکار موتورهای جستجو، که خزنده یا اسپایدر نامیده می شوند، می توانند به بیلیون ها اسناد به هم پیوسته برسند. وقتی که موتور جستجو این صفحات را می یابد، کد آن ها را رمزگشایی میکنند و قطعات انتخابی را در پایگاه های داده حجیم ذخیره میکند سپس زمانی که برای کوئری جستجو مورد نیاز است مجددا فراخوانی میشوند. برای انجام نگهداری بیلیون ها صفحه که میتوانند در کمتر از چند ثانیه دسترسی پیدا کنند، شرکت های موتور جستجو، دیتاسنترها را در سراسر جهان، ایجاد کرده اند.
۲٫ ارائه نتایج به کاربران بر اساس لیستی از نتایج رتبه بندی شده
چطور موتورهای جستجو، اولویت و ارتباط مشخص می کنند